Met deze structuur bij de hand schrijf ik een geleide kindmeditatie

Het schrijven van een geleide kindmeditatie voor je kind is heel leuk. Als je het goed doet ervaren jij en je kind snel de vele voordelen van het schrijven van meditatie en van het mediteren zelf. Weet je niet exact wat een geleide meditatie is lees dan eerst dit* artikel. Om je richtlijnen te geven in het schrijven van een geleide kindmeditatie voor je kind ga ik het zo makkelijk mogelijk voor je maken. In dit artikel krijg je de structuur die ik gebruik om stap voor stap een geleide meditatie te maken. Vind je schrijven niet makkelijk maar wil je wel leren een geleide meditatie schrijven dan is dit artikel een goede eerste stap voor jou. 

Sommige mensen maken enkel bulletpoints als voorbereiding op het geven van de meditatie. Andere mensen schrijven hun teksten helemaal uit. Ik ben een van de anderen. Het voordeel van helemaal uitschrijven is dat je de geleide kindmeditatie herhaaldelijk kunt gebruiken. Je kunt overbodige tekst schrappen of nieuwe tekst toevoegen. En enkele stukken kun je ook gebruiken voor nieuwe meditaties. Wil je een digitaal bestand van je geleide kindmeditatie maken dan is helemaal uitschrijven aan te raden.

Hoe is een geleide kindmeditatie opgebouwd?

Een geleide kindmeditatie is opgebouwd volgens een vaste structuur. Deze structuur is de basis van de geleide meditatie. En geeft houvast in het schrijfproces. Een geleide meditatie is een proces met zeven fases die altijd in dezelfde volgorde aangeboden worden. Dit zijn de zeven fases die ik gedetailleerd zal uitleggen met concrete voorbeelden.

  1. Uitleggen wat het doel is van deze meditatie
  2. Comfortabel gaan zitten of liggen
  3. Ontspannen van het lichaam en de geest
  4. De overgang van hier naar daar
  5. De reis met betekenis
  6. De terugkeer van de reis naar hier
  7. De afsluiting van de geleide meditatie

Uitleggen wat het doel is van deze kinder meditatie

Zonder een doel heb je geen richting en zonder richting kom je niet op de plek waar je wilt zijn of in ons geval het kind naar toe wilt brengen. Een geleide meditatie kan een aantal doelen hebben. Voorbeelden van doelen zijn:  ontspanning, persoonlijke ontwikkeling of heling.

Komt je kind moeilijk in slaap dan kun je hem helpen te ontspannen door naar de geleide meditatie te luisteren. Lees hier meer over ontspannen in slaap vallen. Heeft je kind weinig eigenwaarde dan kun je de persoonlijke ontwikkeling stimuleren met behulp van de geleide meditatie. Heeft je kind een heftige ervaring meegemaakt dan kun je hem helpen met het accepteren en plaatsen van deze ervaring met behulp van de meditatie. Onthoud wel dat een kind in de knel meer nodig heeft dan een geleide meditatie. Neem daar dan ook de juiste stappen op door hulp te zoeken die wij als ouders niet kunnen bieden.

Een voorbeeld van het beschrijven van het doel van de meditatie lees je in onderstaande tekst. Dit is een tekst uit de ‘nieuw begin’ meditatie. Deze tekst legt uit wat de meditatie inhoud en wat het kind gaat meemaken en welke doelen nagestreefd worden. Deze tekst wordt niet uitgesproken tijdens de meditatie maar is ondersteunend aan het verhaal. Veelal gericht aan de persoon die het kind stimuleert om gebruik te maken van geleide meditaties. Dit is de tekst:

Deze geleide meditatie is bedoeld voor overdag, maar kan ook gebruikt worden voor het slapengaan. Je kind wordt meegenomen in het verhaal. Hij krijgt kleine opdrachten om zijn gedachten te sturen, zijn gevoel te voelen en zijn hart te vullen. Het helpt je kind bij het vergroten van het zelfvertrouwen, bij het benoemen van dat waar hij of zij goed in is. Ook verbeterd deze meditatie het voorstellingsvermogen. Je kind ervaart hoe het is om zich fantastisch te voelen in zijn lichaam en geest. Deze ervaringen helpt je kind. Hij of zij ontwikkeld zijn daadkracht om iets echt te bereiken.  

De volgende tekst is het begin van de kinder meditatie. Deze is gericht aan het mediterende kind. De tekst beschrijft wie de maker is en wat het doel is. Wie de maker is niet altijd van belang. Mijn zoons vinden het prettig dat ik speciaal voor hen meditaties maak en vinden het leuk dat ook andere kinderen hiervan kunnen genieten.

Dit is de tekst:

Dit is Onne Kierkels. Je luistert naar de ‘nieuw begin’ meditatie. Deze meditatie helpt je om te ontspannen en kalmte te voelen en als je gaat slapen een heerlijke slaap tegemoet te gaan.

Comfortabel gaan zitten of liggen

Als je kind gaat mediteren met een geleide meditatie helpt dit hem zijn hartslag te verlagen, zijn ademhaling geleidelijk te maken en als hij gaat slapen een diepere slaap te ervaren.

Belangrijk is dat je kind comfortabel is in zijn omgeving. Geef hem daar ruim de tijd voor. Een artikel over het creëren van een rustige meditatie omgeving vind je hier*. Als dit geregeld is kun je beginnen met de meditatie. Beschrijf in deze fase in korte zinnen wat je kind gaat doen. Daarna leg je uit waarom hij dat gaat doen. Vervolgens leg je uit hoe hij dit gaat doen. Dit is nog allemaal voorbereiding op de inhoudelijke meditatie en ik adviseer om hier ruim de tijd voor te nemen.

Je begint met je kind de opdracht te geven om een comfortabele houding te laten vinden om te mediteren. Geef je kind korte instructies waarmee je hem helpt om net dat beetje ontspannender te kunnen zitten of liggen.

Ontspannen van het lichaam en de geest

In deze fase ga je de lichamelijke rust uit de vorige fase nog meer vergroten en de gedachten te beheersen. Dit kun je doen door de focus te leggen op specifieke onderdelen van het lichaam zoals de ademhaling.  Je kunt een ademhalingstechniek voorstellen waardoor het kind comfortabeler en ontspannender wordt. Hier lees je mijn voorbeeld:

Laat je lichaam meer en meer ontspannen bij elke diepe ademhaling. Voel hoe rustig je wordt van deze diepe ademhaling. Voel hoe al je spieren beginnen te ontspannen.

De overgang van hier naar daar

Naast de ademhaling is een andere veelgebruikte techniek om je kind ontspanning te laten ervaren het aftellen van 10 naar 1. Bij elk volgend nummer wordt een diepere staat van ontspanning bereikt. Hoe relaxter je kind wordt hoe beter hij de volgende fase gaat ervaren.

Deze fase eindigt met het aankondigen van de reis die je kind gaat maken. Dit kun je doen in woorden maar ook geluid kan hierbij een rol spelen. Zelf gebruik ik vaak de meditatiebel.

Als het belletje gaat begint de meditatie.

De reis met betekenis

Kinderen hebben een groot voorstellingsvermogen en daar gaan we gebruik van maken. Als je de reis beschrijft is het goed om je kind ook rustpauzes te bieden. Je kind is zo ontspannen dat er ruimte genoeg is om zelf invulling aan het verhaal te geven.

Dit is de kern van je geleide meditatie. Je gaat je kind nu in een omgeving plaatsen waar ze kunnen kiezen welke richting ze nemen. Je kunt ze naar een kamer vol met deuren brengen, naar een bos met open plek. Je kunt je kind mensen laten ontmoeten of dieren. Je kunt ze een overgang laten maken, een cadeau geven.

Zintuigen

Door gedetailleerd te beschrijven waar je bent, wat je ziet, wat je ruikt, wat je voelt krijgt je kind een visueel beeld van de situatie. Probeer de zintuigen van je kind te prikkelen en hem de omgeving echt te laten ervaren. Een goede verbinding tussen het verhaal en de beelden die je kind erbij heeft is belangrijk. Zo kunnen zij zich helemaal onderdompelen in de reis die je met ze gaat maken. Een reis die veilig en vertrouwd aanvoelt is heel prettig. In een van mijn meditaties neem ik mijn zoon mee het bos is naar de oude boom op de heuvel.

Het pad kronkelt tussen de bomen. Je loopt richting de heuvel. Je loopt stap voor stap richting de plek waar jij je zo fijn voelt. Om je heen hoor je de vogels fluiten. Je ruikt de geur van het bos steeds beter. Je ogen werken steeds beter en je ziet de mieren en lieveheersbeestjes zelfs kronkelen over de grond. De kleine waterdruppels spatten op de bladeren uit elkaar. Je wordt steeds beter wakker. Want je bent bijna bij je favoriete plek. In de verte komt de heuvel steeds dichter bij. De bladeren kraken onder je tenen. Je bent er. Je staat onderaan de heuvel. Je kijkt omhoog en bent stil. Alles is stil. De wereld staat stil. En je kijkt.

Zie je wat ik hierboven gedaan heb? Ik heb alle zintuigen gebruikt en verbonden met een bestaande plek. In werkelijkheid wandelen en spelen we met ons gezin regelmatig in dit bos. Mijn zoons sleept dikke zware takken de heuvel op- en af. Op de heuvel staat de oude boom. De boom die uitzicht heeft over het hele bos. De boom die zijn wortels diep in het zachte zand heeft gezet. Dit is de plek waar mijn zoons zich fijn voelen.

Symboliek

Het verhaal verstevigen met symboliek is heel mooi. Symboliek is vaak wel nog moeilijk voor kinderen. Maar dat biedt weer kansen om later met je kind te praten over de meditatie. Dat geeft vaak ingangen naar het gevoel van je kind. In een van mijn meditaties maak ik gebruik van een waterval. Uit deze waterval komt stromend wit licht. Het water staat hier voor het leven. Het stromen van het water staat hier voor de beweging in het leven. Het witte licht staat voor het reinigen van niet helpende onderdelen in het leven. Dit is natuurlijk hele zware materie voor een kind. Maar de letterlijke vorm van een waterval met stromend wit licht is gewoon een waterval met stromend wit licht. Niet meer niet minder. Het gebruik van symboliek in de letterlijke vorm.

Een ander voorbeeld uit de ‘nieuw begin’ meditatie is:

Je denkt aan de lente, de zon, de vogels, de tijd van frisse energie. De tijd waarin alles weer gaat groeien en er een nieuw begin ontstaat.

Of dit stukje:

Vogeltjes bouwen elk jaar een nestje. Daar leggen ze hun eitjes. Daar leren de babyvogeltjes vliegen. Jij gaat ook kleine stapjes nemen om te groeien en vooruit te komen in je leven.

De terugkeer van de reis naar hier

Tijdens de reis en de periode daarvoor is je kind volledig ontspannen geworden. Nu tegen het einde van de meditatie breng je jouw kind weer terug naar het beginpunt. Geef je kind in deze fase ook weer een beeld waaraan ze zich kunnen vasthouden. Je kunt zelfs de aftelling weer gebruiken. Je gaat langzaamaan afsluiten en brengt je kind geleidelijk terug naar een alerte staat.

De afsluiting van de geleide kindmeditatie

Als je kind terug is uit de meditatie maak je hem bewust van zijn fysieke lichaam en de omgeving waarin hij zit of ligt. Geef hem de tijd om te acclimatiseren. Geef hem de opdracht om zijn voeten en handen te bewegen als hij daar klaar voor is. Daarna zijn ogen te openen.

Een andere manier om je kind terug te brengen naar de werkelijkheid is het gebruik van een meditatiebel ter afsluiting. Je kind kan dan blijven slapen als hij slaapt.

Enthousiast geworden?

Zie je hoe leuk het schrijven van een meditatie speciaal voor je kinderen kan zijn? Het is nog leuker om te merken dat je kinderen het effect ervaren en ontspannen in slaap vallen. Mijn kinderen vragen elke avond om een meditatie. Ze vinden het een heerlijk einde van de dag. Wil je de meditaties aan je kind laten horen? Schrijf je in en beluister GRATIS 3 MEDITATIES. Deze kennismaking is niet alleen leuk, maar ook geheel vrijblijvend. 

Warme groet,

Onne

Papa van Walt en Thijs