fbpx

Een websitetool voor Docenten, Zorg- en Hulpverleningsprofessionals

Help het kind tot rust komen, zichzelf leren kennen en/of creëer rustige, gefocuste groepen en klassen 

Meditaties voor kinderen alle

Herken je deze uitdagingen

Bij de kinderen waarmee je werkt?

Weinig positieve gedachten

Door te AFFIRMEREN wordt het kind zich meer bewust van zijn gedachten. Dit zorgt voor een toename van positieve gevoelens.

Weinig contact met het lichaam

Tijdens onze BODYSCANS gaat het kind zijn aandacht richten op de ervaringen in het lichaam. Dit met het doel zijn eigen lichaam weer meer te voelen.

Moeite met zorgen, angsten, verdriet en dit uiten

Met onze UITDAGINGEN meditaties bouwt het kind o.a. aan een verbeterd zelfvertrouwen, omgaan met emoties, trouw aan jezelf blijven en veel meer thema’s.

Stress, futloos en geen rust

Door regelmatig een sessie te ADEMEN zal de energie en ontspanning toenemen en het bewustzijn en contact met eigen lichaam groeien.

Overdag afwezig en dromerig

Met ons MINDFULNESS DE BASIS programma voor groepen en individuen leer je mindfulness beoefenen en wordt je o.a. meer aanwezig in dit moment.

Inspirerende verhalen

Met onze INSPIRERENDE VERHALEN  leren we het kind niet hoe te denken, maar geven we ze vragen om (samen met jou) over na te praten en na te denken.

Dit krijg je als professional

  • Je krijgt een bewezen tool om kinderen te helpen tot rust te komen, zichzelf leren kennen en rustige, gefocuste groepen en klassen te creëren. Dit brengt rust en effectiviteit in jouw werk.
  • Je ontvangt een professional jaaraccount met onbeperkt toegang om de meditaties via het internetplatform te gebruiken tijdens je werk. Na inloggen op de website kan je op elke smartphone, tablet, computer of digiboard aan de slag.
  • Je kan alle meditaties zo vaak als je wilt beluisteren. Er komen steeds meer nieuwe meditaties en andere hulpbronnen beschikbaar in het websiteplatform.
  • Je ontvangt regelmatig een mail met achtergrondinformatie en extra’s rondom mindfulness en mediteren.

Extra: Jouw organisatie in beeld!

  • Je mag je praktijk of organisatie regelmatig promoten met een bericht in de besloten Facebookgroep van Meditaties-voor-Kinderen. Hierin zitten honderden ouders die Meditaties-voor-Kinderen gebruiken.
  • Je leert en mag artikelen schrijven over meditaties of aanverwante onderwerpen in relatie tot jouw werk. De artikelen worden door ons geplaatst in de blogsectie van onze website met naam en link naar jouw website. Als gastblogger ontvang je begeleiding en je hebt er technisch geen omkijken naar.
  • Je krijgt een vermelding van jouw praktijk of organisatie op de website van Meditaties-voor-Kinderen met je logo, contactgegevens en link naar jouw website.
  • Je ontvangt het officiële partner logo van Meditaties-voor-Kinderen om op jouw website zetten.
  • Je ontvangt een digitale banner van Meditaties-voor-Kinderen, om in je nieuwsbrief te verwerken en/of op je website te zetten.
  • Je maakt als early adopter deel uit van een snel groeiende dienst voor kinderen tussen de 4-14 jaar.

Meditaties voor overdag

Uit deze categorieën kan je kiezen binnen het websiteplatform

Overdag - Bodyscans

+ Downloadbare lesbrieven

Bij dit programma zitten ‘lesbrieven’ die je helpen het programma met verdieping en gestructureerd aan te bieden gedurende een langere periode.

Overdag - Ademen
Overdag - Bodyscans
Overdag - Affirmaties
Overdag - Uitdagingen
Overdag - Inspirerende verhalen

+ Downloadbare lesbrieven

Bij dit programma zitten ‘lesbrieven’ die je helpen samen een verdiepingsslag te maken na het beluisteren van de verhalen.

Een brug naar de thuissituatie

Verbind de dag met de avond. Het overdag aanbod is geschikt voor professionals om te gebruiken tijdens hun werkzaamheden met hun kinderen en jeugd. Het avond aanbod is uitermate geschikt om de (behandeling) ervaringen van het kind te borgen in de thuissituatie.

Avond - Mannenstem
Avond - Vrouwenstem
Avond - MvK muziek
Avond - Meditatie cursus

AANBEVOLEN DOOR

Particulieren en professionals

Wouter

Nadat onze oudste zoon luisterde naar De bange Vogeltjes meditatie, verraste hij ons enorm de volgende ochtend door een trui met glitters uit de kast te pakken die hij eigenlijk niet meer aan durfde. Hij durfde dit niet omdat kinderen uit zijn school hem uitgelachen hadden met deze trui. Hij deed het toch. Dat was zo een mooi moment. Meditaties-voor-Kinderen brengt op dit moment echt een verschil in ons leven. Ons hele gezin is er mee bezig en dat is heel fijn. Een hele mooi beweging in deze turbulente tijd.

Vader van zoons van 9, 7 en 4 jaar

 

Janneke van Olphen

Op de site www.meditaties-voor-kinderen.nl staan prachtige geleide meditaties, speciaal voor kinderen die moeite hebben om in slaap te komen. Omdat hun hoofd bijvoorbeeld nog vol zit met gedachten of omdat ze liggen te piekeren. Ik ben zelf goed bekend met geleide meditaties en ben niet zo snel onder de indruk, maar dit is echt heel mooi gedaan.

Moeder van 3 jongens en auteur van drie boeken voor ouders van Hooggevoelige Kinderen met een Sterke Wil

GevoeligheidGrootbrengen.nl

Marja de Jong

We zijn lang zoekende geweest. We hebben ook andere meditaties geprobeerd maar daar kon mijn dochter niet echt in ontspannen. En vaak tijdens het luisteren van die meditatie kon ze heel boos of heel verdrietig worden. Dat heeft ze bij de meditaties Meditaties-voor-Kinderen niet. Daar ontspant ze gewoon heel erg bij. Zodat ze het wel los kan laten en dat is heel knap want mijn dochter is iemand die het graag goed doet en wat perfectionistisch is. We zijn heel blij met de meditaties.

Moeder dochter van 8 jaar

praktijk van de docent

Dit kan deze websitetool voor jou als DOCENT betekenen

Op school de dag starten

De dag starten vanuit rust is altijd prettig en zorg voor meer kalmte en focus. 

De docent kan ‘Mindfulness de basis’ in eigen tempo en in eigen volgorde inzetten tijdens het werken met de hele groep.

Kinderen leren van, met en aan andere kinderen wat ze tijdens deze sessies hebben ervaren, soms zelfs ook nog dagen daarna.

Het programma is extra interessant voor kinderen die meer dan gemiddeld worstelen met en zorgen hebben over hun geestelijke gezondheid, leerervaringen en emotionele- of gedragsproblemen.

Transities en overgangen

Een schoolse dag zit vol overgangen. Die vormen voor veel kinderen en met name hoog-sensitieve kinderen vaak een hele uitdaging. Van werken naar pauze. Van lekker buiten rondrennen weer naar stil zitten en werken. Van werken naar de gymles. Van een taalles naar een rekenles.

Speel bijvoorbeeld tijdens de overgang van een activiteit naar een andere activiteit onze pure piano ontspanningsmuziek. En oefen met het spreek volume en zelf-controle. 

 

Leertijd

Integreer het leren van de stof en het leren van de sociale en mindfull activiteiten met elkaar. 

Doe een van de vele ademhaling-soefening die de kinderen helpen te gronden en focussen.

Vervolgens gaat de les weer verder en heb je betrokken en actief deelnemende leerlingen in je klas zitten.

Prikkel hun nieuwsgierigheid met een van de vele Inspirerende verhalen en nodig de leerlingen uit om dieper na te denken over de boodschappen in deze verhalen en hun visie hierop. 

praktijk zorg / hulpverlening

Dit kan deze wesitetool voor jou als zorg- / hulpverleningsprofessional betekenen

Tijdens en na de Yogaklas

In een yogaklas leren de kinderen bewust te worden van hun lichaam en geest. Ze leren zichzelf kennen en voelen wie ze zijn.

De ‘bodyscans’ of de ‘ademhalingsoefeningen’ uit de overdag sectie kunnen ingezet worden tijdens of aan het eind van de yogaklas om de Savasana uit te breiden eventueel met een ‘geleide slaapmeditatie’.

Logeerhuis

Kinderen en jongeren met een ontwikkelingsachterstand of verstandelijke beperking kunnen soms logeren in een logeerhuis. Doel is rust creëren of behouden. Het logeren kan echter ook spanning oproepen.

Onze geleide slaapmeditatie kunnen worden ingezet, om het kind tijdens de weekendopvang  rustig in slaap te laten vallen en energiek weer op te laten staan. Door de meditaties te ‘linken’ aan de weekendopvang creëer je een herkenbaar en vertrouwd slaapritueel.

De coach en de thuissituatie

Een kindercoach biedt hulp voor kinderen, tieners en hun ouders als er een vraag is over de opvoeding, het gedrag of de ontwikkeling van het kind.

De kindercoach kan ouders betrekken bij de behandeling van hun kind door de meditatie en mindfulness ervaringen van hun kind te verankeren. Dit door in de avond thuis samen de meditatie cursus ‘Leren mediteren samen met je kind’ te volgen. Of misschien wel samen een ‘geleide slaapmeditatie’ te beluisteren.

Gehandicapte dagopvang begeleider vertelt

Een begeleider vertelde ons hoe zij de meditaties tijdens haar werk op de dagopvang inzetten. Lees hier haar ervaring:

” Een meisje dat vaak veel stress ervaart, mede door haar autisme, ging er heerlijk voor zitten en wilde ‘De Wondere Waterval’ keer op keer horen. Die dag heeft ze ‘De Wondere Waterval’ wel 4x (!) achter elkaar gehoord en ze was niet de enige die meedeed. “

De energetisch therapeut aan het werk

Energetische therapie is een natuurlijke behandelwijze waarbij geen medicijnen gebruikt worden. Het zelfhelende mechanisme wordt geactiveerd en dat sluit perfect aan bij wat MvK biedt.

De energetische therapeut zet bijvoorbeeld tijdens de sessie ‘ontspanningsmuziek’ aan uit de app. Dit helpt de jonge cliënt diep te ontspannen waardoor de professional extra goed kan behandelen. Vervolgens krijgt het kind de opdracht mee naar huis om een aantal avonden naar de geleide slaapmeditatie ‘Het zelfbeeld’ te luisteren waarin wordt gewerkt aan het vergroten van het zelfvertrouwen.

Pedagogische medewerker kinderafdeling ziekenhuis

De pedagogisch medewerker helpt, begeleidt en ondersteund kind en ouder tijdens, voor en na een ziekenhuisopname. 

Onze begeleide beeldspraak meditaties helpt het kind diep ontspannen, angst en vrees verminderen en meer regie te ervaren waardoor de verpleegkundige of arts extra goed kan behandelen en de behandeling zacht en prettig verloopt. 

enkele voordelen

die je kan ervaren bij regelmatig mediteren

Verminderde stress en angst

Een kind kan stress ervaren door bijvoorbeeld relatieproblemen van ouders, een ernstige ziekte of ongeval (in hun omgeving), ruzie, gezinsuitbreiding, het gevoel te hebben niet goed genoeg te zijn op school, geweld of een verhuizing. Stress zorgt er vaak ook voor dat het kind niet goed kan slapen. De grootte, de functie en de structuur van hersenen verandert zelfs door stress! Met meditatie leert een kind om gedachten zoals angst en zorgen te accepteren en de wereld weer te zien zoals deze echt is.

    Verhoogde sociale betrokkenheid

    Het kind leert om positiviteit aan te trekken, waardoor deze zich weer meer verbonden gaat voelen met anderen en leeftijdsadequaat empathischer zal reageren. De verhalen in de meditaties helpen het kind om zich meer afgestemd te voelen op familie, vrienden en andere naasten.

    Verhoogde creativiteit en probleemoplossend vermogen

    Door de meditaties leert het kind om de ruis van alle dag weg te filteren waardoor het beter kan afstemmen op de creatieve gebieden in de hersenen. Het probleemoplossend vermogen wordt daardoor vergroot.

      Verhoogde focus en geheugen

      De meditaties helpen het kind zich beter te concentreren doordat de bloedtoevoer naar de hersenschors wordt vergroot. Dit is het gebied dat verantwoordelijk is voor een gezonde aandachtsspanne en het vasthouden van informatie. Handig voor op school! 

      Meer sturing geven aan gevoelens

      Door de Meditaties-voor-Kinderen met enige regelmaat te beluisteren zal het kind meer sturing kunnen geven aan gevoelens. Een thema dat vaak terugkomt in de meditaties is bijvoorbeeld het vergroten van het zelfvertrouwen. Dat je goed bent zoals je bent. Voelen welke gevoelens je op dat moment hebt. Ontspannen. Loslaten.

      Ontspannen in slaap vallen

      Op termijn ervaren veel kinderen nog meer voordelen: Het kind krijgt meer zelfvertrouwen en staat steviger in zijn/haar schoenen. Voelt zich niet meer angstig, eenzaam of verdrietig in zijn bed. Kan gevoelens beter benoemen en hier sturing aan geven (EQ), kan beter omgaan met spanningen en gaat minder piekeren.