Zo help je je kind ontspannen in slaap vallen | Meditaties voor Kinderen

Een van de eerste dingen die ik leerde toen ik zes jaar geleden vader werd was: “kinderen groeien in hun slaap, niet overdag.” Ik was snel overtuigd hoe belangrijk slaap is. Ook voor mezelf als ouder trouwens 

Een kind dat vol met indrukken van de dag naar bed gaat heeft eerst het een en ander te verwerken voordat hij/ zij met rust in slaap valt.

Wordt dit niet verwerkt dan hopen de ervaringen, belevenissen en indrukken zich op en stijgt het spanningsniveau. Een kind dat voor het slapen vol spanningen zit zal wakker blijven, piekeren of zelfs aandacht vragen op een ongezonde manier.

Komt dit vaker voor dan kan het kind allerlei ongezonde gedragingen (zoals woede aanvallen, slecht luisteren, niet kunnen focussen) krijgen en ongezonde gevoelsgewoontes. Deze gewoonten kunnen hem emotioneel in de weg gaan zitten. Nu en op latere leeftijd.

Spanning is een teken

Spanning is een teken dat er ruimte is voor groei. Dus ook al heeft je kind spanningen opgebouwd of gaat hij nu soms gespannen slapen, er is hoop. De ongezonde gewoonte in gedrag of gevoel vervangen door een gezonde gewoonte gaat op jonge leeftijd gelukkig makkelijker als op latere leeftijd.

Het mag duidelijk zijn dat het belangrijk is om te leren om op een gezonde manier in slaap te vallen. En een ontspannen nachtrust te ervaren.

Goede gewoontes zijn essentieel. Routine, relatie, ritme, rust, ruimte en relaxen zijn super belangrijke elementen voor een kind om ontspannen in slaap te vallen.

Hoe dit er praktisch uitziet zal ik hieronder uitleggen.

Routine

Routine is een reeks handelingen waar je niet over na hoeft te denken. Dit vraagt eerst bewustwording. Wat wil je wel? Wat wil je niet tijdens het naar-bed-gaan-moment? Daarna is het kwestie van herhaling van het uitvoeren van de handelingen en het overbrengen van de reeks handelingen.

Een voorbeeld hiervan is: avondeten, nog even binnen spelen, filmpje, tandenpoetsen, pyjama aan, verhaal vertellen, dag doorspreken, meditatie. Het naar bed gaan van je kind is hierdoor voorspelbaar.

Voorspelbaarheid geeft rust. Rust houdt spanning buiten de deur. Vanzelfsprekend is het dus belangrijk dat elke persoon die je kindje naar bed brengt dit ongeveer op dezelfde manier uitvoert.

Relatie

Relatie gaat over een onderlinge band tussen mensen. Zorg dat je kind naar bed gebracht wordt door iemand die hij vertrouwt, waar hij zich goed bij voelt en die aandacht besteed aan zijn belevingswereld. Dat zal veilig voelen voor je kind.

Ritme

Elke dag op hetzelfde moment naar bed gaan is belangrijk. Elke dag dus ook in het weekend en tijdens vakanties. Een kind dat ritme heeft zal ontspannen in slaap vallen, staat fris weer op en gebruikt overdag zijn energie. Als je kind een goed slaapritme heeft zal hij elke ochtend, vanzelf rond dezelfde tijd wakker worden. Terwijl je kind ouder wordt zal hij minder slaap nodig gaan hebben, dit is een natuurlijk iets. Laat het ritme daarom meebewegen met de ontwikkeling van je kind. Door kleine stappen te maken in het aanpassen van het slaapritme, zoals een kwartiertje later naar bed gaan.

Rust

Rustige activiteiten zoals lekker warm douchen,  nog een paar bladzijden lezen of in het donker muziek luisteren kan je kind helpen om ontspannen te gaan slapen. Een gesprek met je kind om de dag af te sluiten werkt ook erg goed, voor de rust en voor de relatie. Bespreek wat er gebeurd is die dag, vraag wat hij zelf nog wil vertellen of wat hij het leukste, stomste, grappigste vond van die dag. Het gaat er vooral om dat hij kwijt kan wat er door zijn hoofd rondspookt. Als de woorden uit zijn mond komen zitten ze niet meer zo vast in zijn hoofd en dat brengt ontspanning. Dus let op dat je niet zelf een hoop gaat vertellen, want dan komt er juist meer bij waar hij over na gaat denken. Meer hierover in een volgend blog.

Ruimte

De omgeving waar je kind slaapt is erg belangrijk. Een bed dat helemaal vol ligt met kruimels, zandkorrels, boekjes, poppetjes, knuffels en allerlei andere dingen zorgt voor onrust, afleiding en spanning. Een opgeruimde kamer geeft rust. Een fris opgemaakt bed geeft ontspanning. Een bed waar plaats is voor je kind en een paar favoriete knuffels voelt vertrouwd en overzichtelijk.

Relaxen

Relaxen is de tijd nemen om tot rust te komen. Even op die pauzeknop drukken, je ademhaling vertragen, je hartslag omlaag brengen en je lichaam het signaal geven dat je van actie naar rust gaat. Je kind hiermee helpen kan heel goed door het beluisteren van mijn meditaties.

Een kind dat mediteert maakt weer contact met zijn diepere zelf. Door zichzelf rustig mee te laten gaan in het ritme van de meditatie komen de boodschappen in de meditaties het beste binnen. Boodschappen over zelfvertrouwen, liefde, dankbaarheid werken zo dieper in op de hersenen van je kind.

Het kan zijn dat je kind in slaap valt tijdens de meditatie. Dat is prima. Slaapt hij niet meteen, dat is ook prima. Hij zal dan toch meer ontspannen zijn en daarna makkelijker in slaap vallen. En dat is het doel.

Hulp bij het ontspannen in slaap vallen van je kind

Ik help je graag bij het ontspannen in slaap laten vallen van je kind. Dit kan ik doen door de meditaties aan te bieden die ik heb geschreven voor mijn zoons. Zij vallen al jaren ontspannen in slaap na het beluisteren van meditaties afgestemd op hun belevingswereld. Gun jij dit je kinderen ook? Schrijf je in en beluister GRATIS 3 MEDITATIES. Deze kennismaking is niet alleen leuk, maar ook geheel vrijblijvend. 

Warme groet,

Onne

Vader van Walt en Thijs