Help je kind de hele nacht ontspannen doorslapen | Meditaties voor Kinderen

Met een plof laat ik mezelf eindelijk op de bank vallen. Favoriete serie klaargezet, kop thee gemaakt, kaasplankje erbij, check. Ik ben goed voorbereid op een heerlijke avond ontspannen op de bank met mijn vrouw.

Maar al vrij snel hoor ik het geluid van blote voetjes op de traptreden. Dan gaat de kamerdeur open. Ik hoor een stemmetje. “Papa… ik kan niet slapen…”.

Ja hoor, dat staat mijn trots in de woonkamer, mijn ontspannen persoonlijke uurtjes op te snoepen. Fijn om hem weer te zien. Maar toch….. dit was niet mijn idee van het starten van van mijn avond. Niets is er meer balen dan uit te kijken naar rust, relaxen en ontspanning en het dan uiteindelijk niet te krijgen.

Eigenlijk is het zo dubbel want je kind heeft ook gewoon behoefte aan rust, relaxen en ontspanning.

Hoe ga ik dit nou oplossen?

Ik zet gewoon een meditatie voor ze op en dan vallen ze lekker in slaap. Dat is mijn oplossing. Simpel toch…? Nee, er komt nog wel wat meer bij kijken. Ik heb eerder geschreven over hoe jij je kind kan helpen ontspannen in slaap te vallen. Ontspannen in slaap vallen is namelijk een voorwaarde voor de hele nacht ontspannen doorslapen.

Ik was op weg om uit te leggen hoe ik nog iets van mijn avond ging maken.

Niet dus! Ik ging in dit geval niets meer van mijn avond maken. Dat stadium was ik voorbij. Het was misgegaan bij het voorbereiden van mijn kinderen op het naar bed gaan. Ja, echt. Ik zal het uitleggen.

De invloed van het ‘ritueel’ op hele nacht ontspannen doorslapen

Mijn oudste zoon Walt gaat sinds september 2018 naar groep 3. Veel nieuwe indrukken. Veel nieuws. Zitten in een groepje. Twee nieuwe juffen. Letters leren schrijven en lezen. Moe komt hij thuis met een werkvel. “Pap, ik heb de eerste letters geleerd,  de ‘i’ en de ‘k’. 

Al die nieuwe indrukken, lesstof en spelletjes, moet hij allemaal verwerken in dat kleine bolletje. Dat gaat gemakkelijk als zijn gedachten rustig zijn voor het slapen gaan. Dat was niet gebeurd.

Ik had twee fouten gemaakt. Ik had niet de tijd genomen om rustig met hem de dag door te spreken. En daarbij had ik het ritueel wat gehaast afgewerkt, in mijn grote verlangen om mijn eigen avond te hebben.

De volgende keer ga ik het als volgt doen:

  1. De dag rustig doorspreken voor het slapengaan.
  2. Mijn verlangen uitstellen en echt aanwezig zijn in het moment met mijn kinderen.

Eten en de hele nacht ontspannen doorslapen

Wat me ook eens is overkomen heeft met voeding te maken. Voeding kan ervoor zorgen dat je kind niet de hele nacht ontspannen kan doorslapen.

Slapen met een buik vol licht verteerbaar eten is meer ontspannen dan slapen met een portie vet of zetmeel in je maag. Daarnaast is het goed om te weten dat rond vier uur ’s nachts de lever het hardste aan het werk is en je kind hier wakker van kan worden. Friet op het menu? Wakker ’s nachts? Check die klok even. Waarschijnlijk 04:00 uur op de klok.

Houd de voeding van je kind dus in de gaten. Zeker bij gevoelige kinderen die zich zeer bewust zijn van wat er in hun lichaam gebeurd. Gezond eten helpt dus niet alleen om te groeien en je fijn te voelen, maar ook om beter te slapen.

Hoogtes en ontspannen doorslapen

De slaapplek is ook van invloed op de hele nacht ontspannen doorslapen.

Mijn zoon slaapt op de bovenste verdieping van ons huis. De zolder is het verst weg van de aarde, ver weg van papa en mama die beneden zijn. Een kind op de zolder kan zich behoorlijk alleen voelen. Onze zoon vraagt dan of we nog even in de kamer willen blijven terwijl hij in slaap valt. Of iets doen op zolder, in zijn buurt. De was opvouwen of nog even werken achter de laptop in de kamer ernaast zijn vertrouwde geluiden die hem het gevoel geven dat we toch in de buurt zijn. Daar wordt hij rustig van.

Kijk ook eens naar de hoogte van het plafond in de slaapkamer van je kind. Een kind in een kamer met een hoog plafond krijgt te maken met energetische stromen die meer met het universum en veel minder met de aarde te maken hebben. Dit leerde ik op het ortho-pedagogisch instituut waar ik werkte in een vorige carrière. Een kind met het label dromer, creatieve, zweverige, HSP of wat dan ook, zou best eens last kunnen hebben van dat hoge plafond. Een kind slaapt ’s nachts beter als hij in een kamer met een normaal hoog plafond slaapt. Dit komt neer op ongeveer 2,5 meter hoog.

Belangrijkste conclusie uit dit artikel is dat de hele nacht ontspannen doorslapen begint voor het slapengaan. 

Slaapt je kind ontspannen door?

Hoe slaapt jouw kind? Slaapt hij ontspannen de hele nacht door? Ja? Dan is dat super fijn. Geniet er van! Nee? Beslis dan of je je kind kunt helpen ontspannen met mijn tips en een meditatie. De meeste kinderen vinden dat heerlijk. Gun jij dit je kinderen ook? Schrijf je in en beluister GRATIS 3 MEDITATIES. Deze kennismaking is niet alleen leuk, maar ook geheel vrijblijvend. 

Warme groet,

Onne

Vader van Walt en Thijs