Help je kind omgaan met onrustige gedachten rondom Corona

In deze tijd maakt iedereen zich veel zorgen om de gevolgen van het Corona virus. Terecht. Treft het onze naasten? Onszelf? Hoe lang moeten we nog thuisblijven? In dit artikel helpen we je omgaan met onrustige gedachten van je kind.

Ook je kind zit met vragen. Wanneer zie ik opa en oma weer? Wanneer mag ik weer met vriendjes spelen? En naar school? Sporten? Of heftigere onzekerheden: Wat als ik ziek wordt? Mag mama dan wel bij me blijven? Of zelfs, gaat oma dood als ze het krijgt? 

En zelfs als er niet daadwerkelijk levens in gevaar zijn in het directe netwerk van je kind, dan zijn er nog steeds een heleboel teleurstellingen die je kind moet incasseren: De verjaardagen die niet gevierd kunnen worden (van onze eigen zoon bijvoorbeeld). Het optreden waar zo hard voor is geoefend, dat nu niet doorgaat. En we zouden toch nog naar dat pretpark gaan? Je had het beloofd!

Antwoorden zijn er nog niet op het moment dat ik dit schrijf. Het is nog allemaal onzeker. Veel ligt buiten onze macht. Het is dus belangrijk dat je kind leert omgaan met deze angsten, onzekerheden en teleurstellingen. Dat is iets wat je nu WEL kunt doen. Lees hieronder hoe. 

Wat je WEL kunt doen om deze onrustige gedachten tot rust te brengen

Het belangrijkste: steun elkaar. Beleef deze tijd SAMEN. 

Weet wat er speelt

Volg de instructies van de overheid, of je het er nou mee eens bent of niet. Kijk niet te ver vooruit. Leef in het NU. Het is nu eenmaal zo. Dit is de situatie. Maak jezelf niet gek.

Weet wat er in de wereld speelt. Maar het is goed om jezelf te beschermen door maar één of twee keer per dag naar nieuwsberichten te kijken. Als je ongerust bent voelen kinderen dat aan. Al kunnen ze het misschien niet precies duiden, de angst breng je onbewust ook over op je kind. 

Als je weet wat er speelt kun je ook de vragen van je kind beantwoorden. Beantwoord deze vragen met antwoorden die bij de ontwikkelingsleeftijd van je kind passen. Praat bijvoorbeeld over het aantal mensen dat genezen is in plaats van het aantal overledenen. Spreek ook over de dingen die goed gaan. (Bijvoorbeeld: “er zijn heel veel mensen die extra gaan helpen in het ziekenhuis nu het er zo druk is, fijn he”). 

Zoek afleiding

Doe leuke activiteiten met elkaar. Verzin samen nieuwe leuke dingen om binnen te doen. Liefst iets waarbij je moet bewegen. Hierdoor krijgt angst minder grip. Bedenk bijvoorbeeld een sportieve challenge: wie kan het vaakste springen of opdrukken in 1 minuut? Wie kan het langst op zijn handen staan, of wie kan het leukste kunstje? Zelf kunnen jullie vast nog iets creatievers verzinnen. Neem het op in een filmpje en daag vrienden en familie uit. Door in beweging te zijn maak je je hoofd leeg en je maakt geluksstofjes aan. 

Ben mild voor jezelf en elkaar

Het leven is nu anders. Geef je kind de tijd en ruimte om in zijn eigen tempo te reageren op deze uitzonderlijke situatie. Kinderen zijn enorm flexibel, maar sommige hebben meer tijd nodig om te ‘landen’. Neem concreet tijd om je kind hierin te ondersteunen. Het belangrijkste doel is om je kind zich veilig te laten voelen. 

Wat is hoogst noodzakelijk? En wat doe je nu gewoon even niet? Dat geldt voor je eigen agenda, maar ook voor de schoolwerkjes van je kind. Als je kind gefrustreerd raakt door het schoolwerk, doe het dan samen of stel het even uit. Toon begrip voor je kind. Irritaties kun je beter proberen te vermijden. Want jullie zitten nog wel even op elkaars lip. 

Ga samen korte en lange projecten aan, geef ze verantwoordelijkheden en laat ze meehelpen in huis. Op deze manier creëer je al rust en kalmte in het leven van je kind.

Zorg ook goed voor jezelf, breng jezelf tot ontspanning en rust. Pak momenten voor jezelf in een aparte ruimte. Door zelf ontspannen te zijn kun je beter met uitdagende situaties omgaan. Deze ontspanning breng je over op je kinderen. 

Help je kind zijn emoties te verwerken

Nu je kind hele dagen thuis zit kan het voorkomen dat je kind ongewenst gedrag laat zien. Dit ongewenste gedrag bij je kind komt voort uit heftige emoties zoals frustratie en angst. Ga daarom niet teveel in op dit gedrag maar help je kind omgaan met deze emoties. Leer je kind deze emoties te voelen, te verwoorden en op een adequate manier te uiten. Hoe jij reageert op deze emoties is van invloed op de emotionele ontwikkeling van je kind. Je kind zal zich later voornamelijk herinneren hoe jullie als familie omgingen met de angst rondom dit coronavirus. 

Leer je kind om creatieve oplossingen te bedenken, om ontspannen en flexibel te zijn. Daar hebben ze de rest van hun leven profijt van.  

Leef het voor. Laat aan je kind zien hoe je je voelt door je eigen gevoelens regelmatig te verwoorden. Het is heel gemakkelijk om uit je slof te schieten, maar het is veel effectiever om je kind voor te leven wat je van hen graag zou willen zien. Na afloop van ongewenst gedrag of een emotionele driftbui is het goed om hier op terug te komen. Bespreek wat er misging. Erken het gedrag en het gevoel door te zeggen dat je kind vreselijk boos werd omdat …… Hoe zou je daar de volgende keer mee om kunnen gaan als zoiets gebeurt? Hoe los je het op met woorden? 

Het is nog fijner om emoties te kunnen ontladen voordat ze escaleren. Eens flink huilen of stompen in een kussen, flink bewegen of gevoelens opschrijven kunnen goede manieren zijn. Mediteren of ademhalingsoefeningen samen met je kind werken ook goed. Niet in de heat-of-the-moment maar in momenten daaromheen. 

Routines en rituelen

Je kind kan nu niet naar school, deze routine is weggevallen. Om het jezelf makkelijker te maken volg je de instructies die je krijgt van school. Deze instructies dragen bij aan het behouden van een gevoel van normaliteit en zal je kind helpen zich veiliger te voelen. Het zorgt ook voor de nodige afleiding voor kinderen.

Als je kind hele dagen thuis is, wekt dit al snel een indruk van vakantie. Dat is het echter niet. Deze tijd is vooral voor ouders die (thuis) werken een enorm drukke tijd. Met het gevolg dat je kind misschien later naar bed gaat dan normaal. Juist nu is het belangrijk om de dag af te sluiten op hetzelfde tijdstip en volgens je bestaande rituelen. Hier vind je 5 voorleestips die hierbij kunnen helpen om je kind ontspannen in slaap te helpen. 

Speciaal voor kinderen die moeite hebben om ontspannen in slaap te vallen maken wij Meditaties-voor-Kinderen. Als afsluiting van het avondritueel. Deze meditaties hebben vele voordelen

  • ze brengen onrustige gedachten tot rust 
  • ze helpen je kind om ontspannen in slaap te vallen 
  • ze geven een gevoel van verbondenheid en liefde
  • ze vergroten het zelfvertrouwen van je kind 
  • ze brengen rust en kalmte

Om te kijken of de meditaties ook wat voor jullie zijn, mogen jullie het 28 dagen lang, gratis uitproberen. Super toch! Je krijgt dan toegang tot 3 mooie meditaties. Binnen die tijd mogen jullie zo vaak luisteren als je wilt. De proefperiode stopt automatisch. Er wordt geen geld afgeschreven. Dus geen addertjes onder het gras. Alleen als het jullie goed bevalt en benieuwd zijn naar de andere meditaties op het platform, kun je kiezen voor een abonnement. Dan krijgen jullie toegang tot wel 30 verschillende Meditaties-voor-Kinderen om elke avond ontspannen mee in slaap te vallen.  

We wensen jou en je familie veel gezondheid en ontspannen nachten

Liefs, Onne & Hilde