fbpx

De wetenschappelijke resultaten bij meditatie

De wetenschappelijke resultaten bij meditatie

Onne Kierkels

Vroeger als de tijger ons in het nauw dreef brak het zweet je uit. Je ging trillen, zoeken met je ogen en je lichaam stond strak van angst en riep keihard: ‘stressssss’

Tegenwoordig hebben veel kinderen (en ook volwassenen) veel psychologische angsten: ‘Ik hoor er niet bij op school’. ‘Ik ben bang in het donker’. ‘Ik vind het eng om iets te vragen’. ‘Ik word elke dag gepest en ben er heel verdrietig over’.

Deze angsten prikkelen dezelfde biologische reacties als vroeger die tijger. Die tijger was tijdelijk maar als deze stress maar lang genoeg aanhoudt dan worden onze kinderen daar ziek van. Hoe dit ziek zijn eruit ziet verschilt per kind. Meditaties-voor-kinderen is niet geschikt om ziekte op te lossen, daarvoor heeft je kind meer nodig.

De meditaties hebben als eerste doel om ‘direct’ ontspanning te brengen bij je kind. Vervolgens ontstaat er ruimte bij je kind om blijvende resultaten te boeken. Maar wat zijn die resultaten? Om achter deze vraag te komen ben ik op onderzoek gegaan. Niet door honderden onderzoeken te lezen, maar door andere het zware werk te laten doen.

Gelukkig weten Daniel Goleman en Richard J.Davidson in hun boek: ‘Meditatie, de blijvende effecten op lichaam, geest en hersenen’ ons te vertellen dat er wetenschappelijk bewijs is dat meditatie ook bij beginnende (minder dan 1000 uur) mediteerders werkt.* Met grote interesse las ik over de resultaten. Mediteren kan onze kinderen helpen. Maar waarmee?

Daniel beschrijft dat vanaf de eerste uren, dagen en weken meditatie er al voordelen worden genoteerd. De hersenen vertonen minder reactie op stress.* Zeven avonden achter elkaar luisteren naar de meditaties uit dit platform kan al een verschil maken.  Na twee weken wordt de aandacht en concentratie beter. Het dwalen van de geest neemt af en het werkgeheugen gaat vooruit. Wat handig is om de focus te vergroten als je kind iets nieuws gaat leren.

Als je kind iets nieuws gaat leren is de mindfulness techniek interessant. Deze is ondersteunend bij het mediteren. Mindfulness helpt je kind bij het concentreren op een ding. De meditaties zijn zo gemaakt dat als je aandacht afdwaalt je daarop let. Daarna kan je de aandacht weer terug brengen naar dat ene ding waarop je je eigenlijk aan het concentreren was.

Mindfulness helpt ook je aandacht te richten op wat ‘is’, zonder te oordelen of op een andere manier te reageren. Het is een meer onderzoekende houding naar lichamelijke-, zintuigelijke – en omgevingservaringen. Mindfulness wordt in meerdere meditaties in het platform ingezet met dit doel.

Op compassie gerichte meditatie levert diverse snelle resultaten op, waaronder sterkere verbindingen in het circuit voor empathie. Het activeert verbindingen voor fijne gevoelens en liefde en prikkelt je kind om ook te handelen als hij of zij lijden ziet. Hoe langer je kind oefent op liefdevolle vriendelijkheid hoe sterker de hersenen zich richten op compassievol denken en handelen.*

Meditatie stimuleert allerlei aspecten van de aandacht, maar dat is slechts tijdelijk. Wil je kind er blijvend baat bij hebben dan geldt het principe van langdurige oefening baart kunst. *

Meditatie is van oorsprong niet bedoeld als behandeling van psychologische problemen. Uit analyse van 47 onderzoeken blijkt dat meditatie wel kan leiden tot een afname van depressie, psychische angst en pijn. En de druk van psychologische spanning kan verminderen.* Dat is jammer voor de tijger 

Wie wil beginnen met mediteren of zich in de mogelijkheden wil verdiepen hoeft slechts één keuze te maken. Schrijf je in en beluister GRATIS 3 MEDITATIES. Deze kennismaking is niet alleen leuk, maar ook geheel vrijblijvend. En beslis of dit de manier van mediteren is die bij je past en houdt daar dan aan vast voor een periode van een maand. Dat zal je de grootste voordelen brengen. Mediteren is net zoals sport. Specialisatie in één tak van sport zal de beste resultaten opleveren.

Warme groet,

Onne

*Daniel Goleman en Richard J.Davidson – Meditatie, de blijvende effecten op lichaam, geest en hersenen

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hoe het avondritueel een steeds groter drama werd | Meditaties voor Kinderen - […] elke avond uit te proberen. Let goed op kleine veranderingen bij je kind. De veranderingen zijn de resultaten van…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *